#3: Prawne aspekty prowadzenia wolontariatu w szkole
Z tej lekcji dowiesz się, jakie są dodatkowe wytyczne dla prowadzenia szkolnych klubów wolontariatu, wynikające z prawa oświatowego.
Prawne aspekty prowadzenia wolontariatu w szkołach
Oprócz wymagań wynikających z Ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, które omówiliśmy w Lekcji 1, szkolne kluby wolontariatu muszą działać zgodnie z ustawą Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. wraz z późniejszymi zmianami.
Wolontariat w tej ustawie jest ujęty w:
Art. 1 pkt 12 Prawa oświatowego:
„System oświaty zapewnia w szczególności kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym.”
Art. 98. Ustęp 1, pkt 21
„Statut szkoły zawiera w szczególności: sposób organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu.”
Dodatkowo w prawie, a dokładnie w ust. 21 pkt 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. wskazano, że na świadectwie szkoła ma obowiązek wykazać wszelką aktywność społeczną ucznia.
„Na świadectwach szkolnych promocyjnych i świadectwach ukończenia szkoły, w części dotyczącej szczególnych osiągnięć ucznia, odnotowuje się: osiągnięcia w aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu.”
Jak udokumentować działalność wolontariacką ucznia?
Działalność w zakresie wolontariatu można udokumentować różnego rodzaju materiałami. Mogą to być np.:
- zaświadczenia,
- opinie,
- zdjęcia,
- materiały filmowe,
- inne publikacje.
Może to być każdy materiał, z którego by wynikało, że uczeń podejmował działania w zakresie wolontariatu.
Nie jest również zdefiniowany sposób zamieszczania tej informacji na świadectwie szkolnym. Powinna to być jednak krótka i zwięzła informacja o zrealizowanym przez ucznia działaniu.
Zapamiętaj!
Szkoła ma obowiązek kształtowania u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym.
Statut szkoły powinien zawierać informacje o sposóbie organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu.
Na świadectwach szkolnych odnotowuje się osiągnięcia ucznia w aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu.
Nie ma ustawowych wytycznych, jak udokumentować działalność wolontariacką ucznia i, jak ją opisać na świadectwie. Rekomenduje się, aby szkoła opracowała własne wytyczne, które będą zawarte w statucie szkoły lub w regulaminie działania szkolnego klubu wolontariatu. Do dobrych praktyk z tego zakresu zaliczamy:
- przykład
Dodatkowe materiały:
- Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24.04.2003 r. wraz z późniejszymi zmianami,
- Ustawa Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. wraz z późniejszymi zmianami,
- Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. pt.: Informacje ogólne dotyczące wydawania świadectw, certyfikatów, zaświadczeń, aneksów, dyplomów państwowych i innych druków dla przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych.