#24: Elementy projektu
Jak dowiedziałeś się z poprzedniej lekcji każdy projekt zawiera nastepujące elementy:
- opis sytuacji problemowej, tj. analizę danych,
- cele,
- działania i powiązany z nimi budżet,
- rezultaty tych działań.
Dodatkowo we wzorze wniosku/ oferty pojawiają się pola dotyczące opisu potencjału i doświadczenia w realizacji podobnych projektów.
Opis sytuacji problemowej
W opisie wykorzystaj 4 rodzaje danych:
- dane ilościowe własne,
- ilościowe ogólnodostępne,
- jakościowe własne i jakościowe ogólnodostępne.
W diagnozie ujmij też opisy kontekstów:
I posługuj się następującymi zasadami:
Jeżeli nie wiesz skąd brać dane i informacje do opisu problemu skorzystaj z:
- KRS online;
- Fakty ngo.pl;
- Mojepanstwo.pl;
- BIPy samorządów;
- Strategie i programy;
- GUS;
- niezależne media.
Przeczytaj też przykładowy opis sytuacji problemowej:
Sieć zrzesza 40 NGO, a dodatkowo współpracuje z kilkudziesięcioma innymi organizacjami pozarządowymi skupionymi wokół COP w Katowicach (siedziba Sieci). Od 13 marca br., gdy wybuchła epidemia koronawirusa Sieć wspiera różnorodne inicjatywy pomocowe w Katowicach i w woj. Np. wolontariusze Sieci brali udział w szyciu masek dla medyków.Tydzień temu zgłosiły się do nas 2 organizacje, które poprosiły nas o pomoc w zdobyciu przyłbic chroniących przed koronawirusem. Po obdzwonieniu kilkunastu podmiotów, które mogłyby takie przyłbice wyprodukować dla potrzebujących, okazało się, że firmy nie chcą tego robić społeczne,gdyż jest to czasochłonne, a dodatkowo części podmiotów bardziej opłaca się sprzedać takie maski na allegro (uchylne przyłbice koszt od 15 zł z dostawą do nawet kilkudziesięciu złotych). Najtańszy koszt przyłbicy uchylnej to 30-35 zł sztuka. Przyłbice uchylne w całości plastikowe są fajnym rozwiązaniem dla os., które nie mają możliwości prania maseczek wielorazowych lub, które pracują w miejscach dużych skupisk ludzkich, co powoduje konieczność częstej i dokładnej dezynfekcji. W K-cach największe zapotrzebowanie na przyłbice mają NGO zajmujące się wsparciem osób bezdomnych – już rozmawialiśmy z Fundacją, która opiekuje się stale 40 os. i która z chęcią przyjęłaby taki dar od nas oraz z Stow. działającym przy DPSie, które opiekuje się kilkudziesięcioma osobami starszymi.
Cele projektu
Dobrze napisane cele projektu powinny być:
Przykładem tak sformułowanego celu projektu jest ten:
Poprawa jakości życia 30 osób z niepełnosprawnością ruchową, które do 31 grudnia 2022 r. Zostaną objęte wsparciem asystenta osobistego.
Opis działań w projekcie
Dobry opis działań to:
- Konkretny opis tego, co się będzie działo,
- Skala działań = liczby,
- Ryzyko działania,
- Przeciwdziałanie COVID-19.
Na przykład:
Zadanie będzie podzielone na następujące etapy:
1. Warsztaty z tworzenia www w wordpress – 2 dni po 6 godzin, warsztaty rozpoczną się od prezentacji darmowych serwerów i domen, instalacji wordpress, wyboru skórki oraz dostosowaniu jej do potrzeb naszej inicjatywy. Na zajęciach powstanie przykładowa www prezentująca niniejszy projekt oraz co najmniej 5 innych przykładowych www. Zakładamy, że w tych zajęciach ze względu na komfort pracy weźmie udział ok. 12 osób.
2. Uczestnicy i uczestniczki projektu przygotują również 4 artykuły o powstałym w ramach projektu filmie, które zostaną ocenione i poprawione przez profesjonalnego dziennikarza. Następnie uczestnicy otrzymają informację zwrotną o swoich tekstach. Następnie artykuły zostaną wysłane do ok 10 e-mediów i zostaną w nich opublikowane.
Produkty zadania: 12 godzin warsztatów z WordPress i 6 przykładowych stron www, 4 artykuły o projekcie.
I już na sam koniec opisu działań zastanów się, czy chciałbyś sam wziąć udział w swoim projekcie – takie są najlepsze.
Rezultaty projektu
Rezultaty projektu:
- spełniają kryteria SMART,
- są „do bólu” konkretne,
- w tabeli uszczegóławiającej rezultaty wpisz wszystkie 3 rodzaje,
- obiecaj tylko to, co możesz osiągnąć,
- pamiętaj o TRWAŁOŚCI.
Rezultaty dzielimy na:
Przykładowy opis rezultatów:
W projekcie powstaną następujące produkty:
-wsparcie otrzyma min. 60 osób 60+ lub w wieku emerytalnym z 3 lokalizacji;
-zacieśnimy współpracę z 3-ma partnerami lokalnymi
-27 wpisów w mediach społecznościowych
-3 spotkania informacyjne i 120h warsztatów
-4 dniowy wyjazd edukacyjno-integracyjny dla 60 osób
W efekcie działań projektowych:
1.60 osób z 3 lokalizacji w województwie śląskim poprawi swoje bezpieczeństwo w przestrzeni cyfrowej, publicznej i prywatnej.
2.60 osób nabędzie wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i możliwych sytuacji niebezpiecznych.
3.Min. 30 osób poprawi swoją sprawność ruchową i szybkość reakcji w sytuacjach zagrożenia.
4.U 60 osób wzrośnie motywacja do korzystania z nowych technologii i samodzielnego poruszania się w przestrzeniach publicznych, w tym nawiązywania nowych znajomości tj. Wzrośnie ich aktywność społeczna.
5. Min. 5000 odbiorców treści informacyjno-promocyjnych pozna różne zagrożenia, na które są narażone osoby 60+ oraz sposoby poradzenia sobie z nimi.
6. Opracujemy 2 nowatorskie pomysły na pracę z osobami 60+ lub w wieku emerytalnym mające na celu poprawę ich bezpieczeństwa osobistego.
W efekcie u 60 osób poprawi się jakość życia, która jest ściśle związana z poczuciem bezpieczeństwa.
Zapamiętaj!
Praca nad projektem wymaga precyzji i jasnego formułowania myśli. Twoim ulubionym słowem powinno zostać słowo „konkretny”. Nie uprawiaj „wodolejstwa”.
Dodatkowe materiały
Dużo informacji o projektach i sposobach wypełniania wniosku o dofinansowanie znajdziesz w moim narzędziowniku dla osób piszących projekty. Znajdziesz go w tym miejscu na moim blogu 🙂
Zadanie domowe
Ściągnij Rozporządzenie Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań. Rozporządzenie z wzorem wniosku znajdziesz na stronie Internetowego Systemu Aktów Prawnych.
Wypełnij je w oparciu o opracowane przez siebie założenia matrycy logicznej (prośba z poprzedniej lekcji). Wypełniony wniosek wyślij do sprawdzenia do biura projektu.
Możesz też popracować na prostszej wersji wniosku np. tego opracowanego przez Regionalne Centrum Wolontariatu do konkursu minigrantów na działania wolontariackie lub konkursu na bony edukacyjne dla wolontariuszy.